Už dlouho mě asi žádný film nechytil za srdce od jeho začátku až do konce tak jako film Píseň moře. Původní očekávání animáku určeného převážně pro děti s občasnými přesahy do světa "dospěláků" přešlo záhy v uvědomění, že tento film bude úplně jiný.

Nehraje si tolik na pseudodělení světa na děti a dospělé, a pokud se zde bavíme o pohádce, pak by šel drsností možná přirovnat k hororům Erbena. Nepochopte mě špatně - není to žádný horror, ale je přecejen tak nějak "severnější" (režisér pochází z Irska). Chybí tu totiž taková ta blazeovanost (uhlazenost. vyumělkovanost) typická například pro Disney. Produkce Disney bývá vtipná, ale všechny postavy jsou ploché. Píseň moře ale chytá za srdce už prvními záběry matky zpívající miminku na dobrou noc. Čímž se i dostávám k podstatné složce, kterou je krasná keltská hudba. Ačkoliv osobně tento styl v playlistu nemívám, tak soundtrack z tohoto flmu bych si tam klidně zařadil.

Další kapitolou je vizuální zpracování, které se odklonilo od dnešních renderovaných trendů k renezanci tradičních kreslířských technik. Možná právě tím získává film dech beroucí podívanou. Řemeslně mistrovské efekty a motivy (mandaly, abstraktní kompozice atd.) kombinované synchronně s výbornými hudebními i zvukovými efekty (až bývá místy nejasný rozdíl, kde končí zvuk ve filmu, a kde začíná hudba) člověka jakoby hladí po celém jeho těle.

V člověku utkví určitá laskavost, kterou na nás snímek působí, spolu s drsností života. Některé postavy hrají zápornou roli, ale film je nesoudí. A ani jejich zlá role nemá až tak černobílé kontury, jak je běžné v mainstream produkci. Schopně také zachycuje svět dětí. Na začátku jsem napsal, že se nesnaží oddělovat dospělý svět od dětského, tak to může znít, že si trochu protiřečím. Ve skutečnosti je oddělení věkových kategorií a principů autority/výchovy součástí příběhu, ale mým dojmem bylo, že ačkoliv to film zachycuje, tak sám "vypravěč" (autoři) nedělají film pro děti ani "rodinný film", ale tak jak to skutečně cítí, že to musí pochopit jak dítě tak i dospělý. A hudba jakoby všechny tyto vlastnosti perfektně tmelila.

V záplavě umělých filmů typu Bolt, Madagaskar, G-Force, Popelka nebo například Shrek, které mě sice osobně bavily a opravdu ano připadají mi humorné, tak Píseň moře je syrový skutečný film, který by se skoro mohl i odehrát - v realitě. Postavy jsou realistické. Není to žádný předžvýkaný hamburger, kde se podle kvót a tabulek šije film na míru "rodině". To mně osobně poslední dobou baví na filmech nejvíc a zároveň jsem si i oblíbil severskou produkci, kde je syrová realističnost poměrně typická. A to i u komedií. Například film Adamovo jablko je tak prapodivný mix komedie, mystéria a dramatu, že mám problém si vybavit něco obdobného řekněme z americké prudukce. Nebo i české, i když musím říct, že bychom asi v české produkci něco takového našli. Knoflíkáři? Nejsem přímo filmofil, abych měl nějaký extra přehled, ale něco by se určitě našlo. Z USA mě též těď napadá film Sinecdoque (popravdě po humorně laděné první části filmu pozvolna nabírá tak tragického patosu, že nevím, jestli ten film chci ještě někdy vidět :-)), aby někdo neřekl, že jsem nějaký antiamerikanista. Každopádně u severských filmů jsem tento styl viděl s železnou pravidelností. Humor zpravidla vyplýval čistě z komedie života, která se děje každému z nás.

Uvěřitelnost! To je asi to mi na značné části současné kinematografie chybí. A ačkoliv možná nevěříte na tulenní víly a magii, tak Píseň moře působí uvěřitelně.

Trailer:

Autor